Dabaszinātņu skolotāju tālākizglītības kursi par koksnes eksperimentiem LVKĶI
Attēls: Latvijas Valsts meži
28. novembrī Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūtā (LVKĶI) notika dabaszinātņu skolotāju tālākizglītības kursi, kas veltīti koksnes ķīmijas un fizikas eksperimentiem skolās. Kursu mērķis – rosināt 5.–12. klašu skolēnu interesi par dabaszinātnēm un stiprināt skolotāju kompetenci par koksni kā nozīmīgu, atjaunojamu resursu.
AS “Latvijas valsts meži” sadarbībā ar asociāciju “Latvijas Koks” organizētajos kursos dalībnieki iepazinās ar metodisko līdzekli “Koksnes ķīmijas un fizikas eksperimenti 5.–12. klasei” un saņēma “Lietkoku čemodānu” – komplektu ar koksnes materiāliem praktiskiem darbiem skolās.
Paula Beķera prezentācija: koksne kā Latvijas iespēja
Kursu ievaddaļā AS “Latvijas Finieris” padomnieks un asociācijas “Latvijas Koks” prezidents Pauls Beķeris uzsvēra koksnes nozīmi mūsdienu ekonomikā un izglītībā. Prezentācijā viņš atgādināja, ka Latvija ir viena no mežiem bagātākajām valstīm Eiropā – aptuveni 53 % valsts teritorijas klāj mežs, bet kopā ar lauksaimniecībā izmantojamo zemi bioloģiski vērtīgi un produktīvi resursi aizņem vairāk nekā 80 % teritorijas. P. Beķeris akcentēja, ka pasaule virzās no fosilajiem resursiem uz atjaunojamajiem, un tieši koksne piedāvā racionālas, bioloģiski orientētas atbildes šodienas un nākotnes izaicinājumiem. Noslēgumā P. Beķeris uzsvēra izglītības nozīmi: izpratne par koksni un bioekonomiku ir ieguldījums jaunajā paaudzē un Latvijas konkurētspējā.
Darbs grupās un praktiskie eksperimenti
Kursu dalībnieki tālāk strādāja grupās, kur vadītāju – LVKĶI Celulozes laboratorijas vadītājas Dr.sc.ing. Ineses Fiļipovas, Paula Beķera, MEKA laboratorijas kvalitātes vadītāja Kaspara Šķēles un asociācijas "Latvijas koks" izglītības vēstneses Ilzes Bērziņas – vadībā tika apgūti praktiski padomi darbam ar “Lietkoku čemodānu”. Skolotāji piedalījās ķīmijas un fizikas eksperimentos, kuru mērķis bija stiprināt skolēnu zināšanas par koksnes uzbūvi, īpašībām un izmantošanas iespējām.
Tā bija arī iespēja dalībniekiem savstarpēji dalīties pieredzē, iepazīt institūta laboratorijas un uzdot jautājumus pētniekiem par koksnes un bioloģisko materiālu pētniecību.
LVKĶI puses kursu organizatore Ph.D. Daniela Godiņa pasvītroja: “Koksne ir viens no visvairāk pētītajiem un arī visvairāk pārprastajiem materiāliem. Skolēniem, īpaši vecākajās klasēs, ir svarīgi saprast, ka aiz vienkārša materiāla slēpjas sarežģīti ķīmiskie procesi un daudz inovāciju. Šie kursi palīdz skolotājiem šo stāstu nodot zinātniski korekti un tajā pašā laikā aizraujoši.”
Apliecība par kursu apguvi
Lai iegūtu apliecību par programmas apguvi, kursu dalībniekiem līdz 2026. gada 21. martam jāveic aprobācija – jāizmēģina ar skolēniem kāds no koksnes ķīmijas vai fizikas eksperimentiem. Pēc tam jāiesniedz īss nodarbības apraksts, secinājumi un fotoattēli. Pēc iesūtīto materiālu izvērtēšanas organizatori apliecības nosūtīs gan elektroniski, gan pa pastu. Papildu informācija: www.lvm.lv/talakizglitiba
Ilgtermiņa sadarbība pedagogiem
AS “Latvijas valsts meži” kopš 2005. gada piedāvā tālākizglītības kursus pedagogiem par meža nozares integrāciju mācību procesā. Programmas tiek veidotas sadarbībā ar LU Starpnozaru izglītības inovāciju centru un Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūta Tālākizglītības centru, un tās ir saskaņotas ar LR Izglītības un zinātnes ministriju.